Årets Julklapp 2012 – Hörlurarna


Publicerat den 21 november 2012 i kategorin Arkivet

Idag blev det officiellt att Årets Julklapp är hörlurarna. Handelns Utredningsinstitut, HUI, utser varje år en produkt som de anser representerar den tid vi lever i och som väckt intresse hos konsumenter under året. Årets motivering lyder som följande:

Årets Julklapp 2012 är en symbol för den mobila och uppkopplade trenden, där utbudet av nya tjänster ökat stark och snabbt förändrar konsumenternas beteende. Vi har idag tillgång till musik, film, nyheter och annat direkt i telefonen, surfplattan, läsplattan, datorn eller mp3-spelaren. Vi kan konsumera allt detta på nya platser och på alla tider på dygnet.

Detta förändrade köpbeteende i kombination med stor tidspress gör att konsumenterna vill utnyttja tiden effektivare. Hörlurarna är en förutsättning för att kunna använda den nya tekniken och gör att tiden i rörelse kan utnyttjas bättre. Årets Julklapp 2012 är hörlurarna. Hörlurarna uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp.

− Hörlurarna fyller inte bara en funktion utan blir allt oftare en del i, och en symbol för, en livsstil, säger Lena Larsson, VD på HUI Research. Lyssna verkar vara det nya läsa och aldrig förr har hörlurarna använts i samma utsträckning eller varit så populära som nu.

Personligen tycker jag att hörlurar är en utmärkt produkt att bli utnämnd till årets julklapp. Produkten har funnits tillgänglig i många år men har precis som motiveringen lyder fått en ordentlig sving uppåt o och med alla portabla enheter. Att kliva på en buss och inte se en person med lurar i öronen är idag nästan omöjligt.